سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه استفاده از شیفتر دنده – بخش دو

در بخش یک این مقاله به نحوه کارکرد گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی به وسیله شیفتر دنده و همچنین به قرار دادن خودرو در حالت گیربکس دستی و یا اتوماتیک و به طرز پایین آمدن از تپه، در حالت دستی گیربکس اشاره کردیم. برای بررسی بیشتر نحوه استفاده از شیفتر دنده به مقاله در این رابطه مراجعه نمایید و سپس با ما در این مقاله همراه باشید.

How to use the Paddle Shifters

 

استفاده از شیفتر دنده در حالت دستی گیربکس‌های اتوماتیک و حرکت در شرایط مختلف

 

شرایط برفی یا یخی

در جاده‌های پوشیده از برف و یخ، برای کاهش سرعت به جای استفاده از ترمز می‌توانید از اهرم‌های دستی مانند شیفتر دنده استفاده کنید. دنده خود را به صورتی که در قسمت “پایین آمدن از تپه” که در مقاله قبل توضیح داده شد، تغییر دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد که خیلی آهسته‌تر سرعت خود را کم کنید؛ و کنترل خوبی روی خودرو داشته باشید. روی سطوح لغزنده، خیلی آرام حرکت کنید و خودرو را در دنده دو نگه دارید. چراکه اگر بر روی سطح لغزنده ترمز کنید، کنترل خودرو را از دست خواهید داد. با استفاده از شیفتر دنده می‌توانید دنده‌های بالاتر و یا پایین‌تر را انتخاب کنید.

 

بکسل

برای بکسل شدن، از حالت دستی استفاده کنید. سپس به وسیله شیفتر دنده ماشین را در کمترین دنده ممکن نگه دارید. با قرار دادن گیربکس اتوماتیک بر روی حالت دستی دیگر دنده بیشتر نخواهد شد. از این روش تنها در زمانی که با طناب محکمی بکسل شده‌اید؛ و از تپه‌ای به سمت پایین کشیده می‌شوید استفاده کنید. از اهرم‌های شیفتر دنده برای کم کردن دنده نیز می‌توان استفاده کرد؛ که در مواقع پایین آمدن از تپه یا کاهش سرعت، فشار را از روی ترمزها کم می‌کند.

زمانی که در جاده‌ای صاف حرکت می‌کنید برای حداکثر صرفه‌جویی در سوخت می‌توانید در دنده‌های بالاتر حرکت کنید. ولی در مواقعی که می‌خواهید از تپه‌ای بالا بروید، خودرو را در دنده‌های پایین قرار دهید؛ به این صورت خودرو قدرت بیشتری می‌گیرد و با حرکت موتور در دور بالا، می‌تواند در سربالایی با قدرت بیشتری حرکت کند. هرچه دور موتور بالاتر باشد، قدرت هم بیشتر می‌شود اما مصرف سوخت نیز افزایش خواهد یافت. اما اگر دور موتور کم باشد، مصرف سوخت هم کمتر می‌شود؛ هرچند قدرت کافی برای حرکت خودرو در سربالایی وجود نخواهد داشت.

 

قبل از گرفتن سبقت به درستی تغییر دنده دهید

دنده‌ خودرو را کم کنید؛ این امر بدون این که مجبور باشید سرعت را افزایش دهید قدرت خودرو زیاد کرده و انرژی مضاعفی به خودرو در حین سبقت گرفتن در یک بزرگراه می‌دهد.

هنگامی که با سرعت ثابت در حالت اتوماتیک حرکت می‌کنید؛ سیستم گیربکس اتوماتیک، دنده‌ای را انتخاب می‌کند که موتور در دور کمتری حرکت کند، تا در مصرف سوخت صرفه جویی شود. با کم کردن دنده و فشار دادن بر روی پدال گاز، دور موتور بالا می‌رود؛ اما سرعت زیاد نمی‌شود. در این زمان می‌توانید با استفاده از پدل شیفتر، دنده بالاتر را انتخاب کنید؛ و با داشتن دور موتور بالا، خودرو راحت‌تر سرعت خواهد گرفت.

 

تپه نوردی

در این حالت هم باید دنده را کم کنید تا هنگام بالا رفتن قدرت بیشتری پیدا کنید. دقیقا همان گونه که در سبقت گرفتن توضیح داده شد.

 

حرکت روی جاده‌های فوق‌العاده شیب‌دار و دارای پیچ تند

 

در نظر داشته باشید که این تکنیک تنها زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که با مسیری طولانی و شیب‌دار مواجه شده باشید. تعویض دنده در این مواقع با شرایط عادی بسیار متفاوت است؛ و استفاده از روشی که روزمره از آن استفاده می‌کردید ممکن است تاثیری منفی به دنبال داشته باشد. درست مثل شرایطی که برای تعویض دنده در مواقع رسیدن به چراغ قرمز توضیح داده شد.

offroad

به محض دیدن پیچ در جاده، قبل از چرخاندن فرمان دنده را کم کنید. همچنین توجه کنید که هنگام چرخیدن دنده را تغییر ندهید. دست‌های خود را در موقعیت ثابتی روی فرمان نگه دارید؛ تا کنترل اهرم‌های شیفتر دنده از دستتان خارج نشود. همچنین بهتر است حالت دست‌تان را مدام تغییر ندهید. اگر پیچ تند است و نیاز به حرکت هر دو دست خود دارید به جای استفاده از اهرم‌های شیفتر دنده از ترمز استفاده کنید. بعد از این که پیچ را پشت سر گذاشتید اقدام به تعویض دنده نمایید.

 

آفرود

اهرم دنده را روی حالت دستی بگذارید و اگر در محیط فوق‌العاده سنگلاخی قرار دارید، از دنده‌های 1 یا 2 برای حرکت خودرو استفاده کنید.

 

رانندگی پرسرعت با کم‌ترین میزان مصرف سوخت

در زمانی که در بزرگراه‌ها حرکت می‌کنید، می‌توانید با قرار دادن گیربکس در حالت دستی و انتخاب دنده‌ای بالاتر از دنده انتخاب شده توسط گیربکس اتوماتیک، مصرف سوخت را کاهش دهید. در بزرگراه‌ها شما می‌توانید از دنده‌های بالاتر استفاده کنید و دور موتور خودرو را پایین نگه دارید و هر چه دور موتور کمتر باشد، مصرف سوخت هم کمتر خواهد شد. امیدواریم مطالعه این مقاله در بهبود رانندگی شما در جاده‌ها و مسیرهای گوناگون مفید واقع شود. همچنین اگر به دنبال بهترین آپشن‌های روز خودرو هستید؛ اسمارت آپشن مرکزی تخصصی برای ارائه خدمات مشاوره، فروش و نصب این موارد است.


» نظر