سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه استفاده از شیفتر دنده – بخش یک

شیفتر دنده برای تعویض دنده به صورت دستی در گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا به حال حین رانندگی، به‌طور دستی دنده عوض نکرده‌اید پس حتما برای استفاده از شیفتر دنده دچار مشکل شده و نمی‌دانید چگونه و در چه مواقعی باید از آن استفاده کنید. در این مقاله دو قسمتی می‌توانید نکاتی را در مورد استفاده مناسب از حالت دستی در گیربکس‌های اتوماتیک مطالعه کنید. با استفاده از حالت دستی در گیربکس‌های اتوماتیک، می‌توانید از استهلاک خودرو پیشگیری کرده و هنگام رانندگی در شرایط خاص، کنترل بهتری روی خودرو داشته باشید.

how Paddle Shifters work

 

نحوه کار گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی و کنترل به وسیله شیفتر دنده

یک گیربکس اتوماتیک، نسبت دنده‌ها را حین حرکت خودرو تغییر می‌دهد (بنابراین لازم نیست که راننده آنها را به صورت دستی تغییر دهد.). گیربکس‌های اتوماتیک دارای مجموعه تعریف شده‌ای از دنده‌های مورد نیاز هستند؛ و به طور اتوماتیک عمل تعویض دنده را انجام می‌دهند. در بعضی از گیربکس‌های اتوماتیک مانند گیربکس استفاده شده در خودروی سانتافه، می‌توان به صورت دستی هم دنده را تعویض کرد؛ که این نوع از گیربکس‌ها قابلیت نصب شیفتر دنده را دارند. گیربکس تیپ ترونیک سانتافه دارای حالت تعویض دنده دستی است؛ که دنده‌ها را می‌توان در این حالت از طریق شیفتر دنده تعویض کرد.

شما می‌توانید با حرکت دادن اهرم دنده به حالت “M” از حالت دستی این نوع گیربکس استفاده کنید؛ و یا با قرار دادن اهرم دنده در حالت “D” گیربکس را برای رانندگی اتوماتیک فعال نمایید. برای تغییر اهرم به وضعیت “M” لازم نیست که ترمزها یا دکمه‌ای را روی اهرم دنده فشار دهید. در نظر داشته باشید تعویض دنده به صورت دستی به شما کنترل بیشتری در هدایت خودرو خواهد داد. عاقلانه است که از حالت دستی در شرایطی که نیاز به افزایش ایمنی است؛ مانند پایین آمدن از مسیری طولانی، پایین آمدن از تپه‌هایی با شیب تند و یا رانندگی با دنده دو در شرایط لغزندگی جاده، استفاده نمایید. در این شرایط در صورتی که از ترمز استفاده شود بعد از مدتی ترمزها گرم شده و کارآیی خود را از دست خواهند داد و احتمال حادثه بالا می‌رود.

هنگام نزدیک شدن به چراغ‌های راهنمایی و یا سایر موقعیت‌هایی که روزانه ما را مجبور به توقف می‌کنند؛ به جای استفاده از ترمز، دنده را کم نکنید. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است این کار را انجام دهند؛ اما نمایندگی‌های فنی خودروی سانتافه خاطر نشان می‌کنند که تغییر دنده از سبک به سنگین تنها در شرایطی توصیه می‌شود که مجبور باشید مسافتی را در شیب سرپایینی طی کنید. بنابراین در زمان رسیدن به چراغ قرمز این کار را انجام ندهید. در واقع وقتی راننده فقط به چراغ قرمز یا علامت ایست می‌رسد نیازی نیست گیربکس را در حالت دستی قرار دهد و با استفاده از ترمز این کار بهتر انجام خواهد شد.

Paddle Shifters

 

چگونه می‌توانید تعویض دنده را از حالت دستی خارج کنید

اگر اهرم را به حالت دستی قرار داده‌اید، به راحتی با گذاشتن اهرم روی حالت “D” می‌توانید آن را به حالت اتوماتیک بازگردانید. در زمان انتخاب حالت اتوماتیک، گیربکس دنده مناسب با سرعت و دور موتور را انتخاب کرده و به نرمی و راحتی این تغییر حالت انجام خواهد شد.

 

پایین آمدن از تپه

زمانی که در جاده‌هایی حرکت می‌کنید که دارای شیب رو به پایین هستند؛ مانند پایین آمدن از تپه، اهرم دنده را بر روی حالت دستی قرار دهید. با این کار نیازی نیست که به طور مکرر ترمز کنید و موتور از سرعت گرفتن بیش از حد خودرو جلوگیری خواهد کرد. با این کار ترمزها داغ نشده و در زمان نیاز به خوبی خودرو را متوقف خواهند کرد. در این شرایط می‌توانید با استفاده از شیفتر دنده یا همان دنده پشت فرمان به راحتی دنده‌ها را تعویض کنید تا به سرعت مناسب برسید.

 

امیدواریم از این مقاله وب‌سایت اسمارت آپشن استفاده کرده باشید. به زودی با بخش دوم این نوشته همراه شما خواهیم بود.


» نظر