سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصول سیم کشی سیستم صوتی خودرو – بخش دوم

در مقاله قبل در مورد محل قرار گیری بلندگوها، اتصال زمین آمپلی فایر و جای دادن سیم‌های سیستم صوتی در محل مناسب مطالبی را بیان کردیم در اینجا به ادامه مقاله قبل می‌پردازیم. برای اینکه دی وی دی فابریک خودروی شما بهترین کارآیی را داشته باشد و صدایی صاف و قدرتمندی را ایجاد کند رعایت کردن نکات و استانداردهای موجود یکی از اقدامات اولیه می‌باشد.

 

Car audio system

 

نگه دارنده فیوز

شما همچنین به همراه آمپلی فایر سیستم صوتی خودرو یک نگه دارنده فیوز هم دریافت خواهید کرد. این نگه دارنده ممکن است از قبل بر روی سیم نیرو وصل شده باشد، اما اگر چنین نیست باید خودتان آن را نصب کنید. استاندارد صنعتی حکم می‌کند که این نگه دارنده نباید بیشتر از 45 سانتی متر از باتری ماشین دور باشد؛ کمتر از 30 سانتی متر می‌تواند بهتر باشد. یک تکه سیم 45-30 سانتی متری از سیم نیرو را ببرید، آن را به یک سمت نگه دارنده فیوز متصل کنید، و سمت دیگر سیم را به سمت دیگر نگه دارنده فیوز وصل کنید.

سیم‌های آن را به شیوه‌ای مناسب لخت کرده و به یکدیگر متصل کنید، یا اینکه آنها را لحیم کرده و با شیلد حرارتی یا نوار چسب برق بپوشانید. همچنین به یاد داشته باشید که سیم نیروی آمپلی فایر با یک بست کمکی در کنار نقطه اتصال باتری قرار خواهد گرفت. نکته: این نقطه اتصال حلقه‌ای را به یک سرپیچ متصل کرده که از نقطه اتصال مثبت باتری محافظت می‌کند. آن را مستقیما به خود باتری وصل نکنید.

 

وصل کردن “سیم روشن کننده” آمپلی فایر سیستم صوتی

مرحله بعدی بیرون آوردن رادیو و پیدا کردن “سیم روشن کننده” آمپلی فایر می‌باشد که از آن بیرون زده است، معمولا با رنگ آبی نشان داده می‌شود آمپلی فایر سیستم صوتی خودرو شما یک سیم رابط برای اتصال با این سیم خواهد داشت، و می‌توان آنها را بر اساس سلیقه خودتان به هم پیچاند یا لحیم کرد. به محض اینکه این سیم‌ها به همدیگر متصل شوند، سیم “روشن کننده” آمپلی فایر به محض روشن شدن DVD فابریک به صورت خودکار به آمپلی فایر فرمان می‌دهد تا روشن شود. (به توضیحاتی که در مورد سیم آبی دادیم دقت کنید).

 

متصل کردن سیم‌های سیگنال به آمپلی فایر سیستم صوتی

اکنون نوبت متصل کردن سیم‌هایی است که سیگنال‌ها را به آمپلی فایر می‌فرستند. بعضی از گیرنده‌های استریو ممکن است دارای جک‌های نوع RCA باشند و بعضی دیگر ممکن است آنها را نداشته باشند، اما مهم‌ترین چیز برای به خاطر سپردن این است که سیم‌های سیگنال و کابل نیرو باید از طرفین مخالف ماشین رد شوند تا از نویز و پارازیت الکتریکی اجتناب شود.

بسیاری از استریوها دارای جک نوع RCA برای متصل کردن سیم‌های فرستنده سیگنال به آمپلی فایر هستند. با این وجود، اگر رادیوی شما خروجی RCA ندارد، این امکان وجود دارد که از سیم اسپیکر کارخانه‌ای به عنوان منبع برای آمپلی فایر استفاده کنید. برای این کار به تبدیل خروجی سیم نیاز دارید که خروجی‌های بالای سیم اسپیکر را از منبع صدا به خروجی‌های سطح پایین RCA بر روی آمپلی فایر تبدیل می‌کند. سیم‌های اسپیکر یا پشت رادیو را ببرید و سپس آنها را از رادیو به تبدیل خروجی متصل کنید.

 

متصل کردن اسپیکرها به آمپلی فایر

مرحله آخر قبل از امتحان کردن و لذت بردن از بلندگوهای جدیدتان وصل کردن سیم‌های جدید از خروجی‌های آمپلی فایر به هر کدام از اسپیکرها می‌باشد. ضخامت 16 می‌تواند برای استفاده در اسپیکرها مناسب باشد، و همچنین ضخامت های 14 و 12 برای ساب ووفر می‌تواند بسیار عالی باشد. اطمینان حاصل کنید که سیم کشی از سرهای مثبت و منفی آمپلی فایر به سرهای مثبت و منفی اسپیکرها به درستی انجام شده‌اند تا کیفیت صدا حفظ شود.

بر خلاف ورودی‌های خود رادیو، سیگنال‌هایی که وارد اسپیکرها می‌شوند در صورت نزدیک بودن به کابل نیرو دچار پارازیت و نویز نخواهند شد. سیم کشی اسپیکرهای ماشین را از طریق یک روکش پلاستیکی به داخل قاب در هدایت کنید، معمولا این روکش را می‌توانید در نزدیکی لولاهای در پیدا کنید.

اگر توان خروجی سیستم صوتی خودرو شما کمتر از 75 وات است، این امکان وجود دارد که همه سیم کشی‌های اسپیکر از بلندگو را از طریق داشبرد پشت استریو انجام دهید. از این طریق، از همه سیم‌های کارخانه‌ای اسپیکر استفاده خواهید کرد تا صدا را به اسپیکرها برسانید. هر کدام از سیم‌های اسپیکر که از همبست خارج شده‌اند را بریده و آنها را به سیم‌های خارج شده از آمپی فایر متصل کنید.

 

نصب یک آمپلی فایر دیگر

نصب یک آمپلی فایر ثانویه برای سیستم صوتی خودرو به کار چندان بیشتری نسبت به اولین آمپلی فایر نیاز ندارد. از همبست‌های توزیع نیرو و اتصال زمین استفاده کنید تا نیازی به دوبرابر کردن سیم کشی‌های سیستم صوتی نداشته باشید. شما به سیم سیگنال ساب ووفر و همچنین یک سیم اضافی روشن کننده دیگر نیاز خواهید داشت. برای سیم روشن کننده می‌توان از اتصال سیم فعلی هم استفاده کرد.

تنها مورد، منحصر به خازن سابووفر می‌باشد. به صورت خلاصه، خازن وسیله‌ای است که می‌تواند انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کند. از آنجا که آمپلی فایر دوم که به ساب ووفر سیستم صوتی متصل می‌شود به ولتاژ دائمی نیاز دارد تا نیروی خود را تامین کند، هرگونه نوسان در آن ولتاژ می‌تواند باعث از دست دادن موقتی نیرو و صدا شود. خازن هرگونه افت ولتاژ را “جبران می‌کند” و به ساب ووفر ولتاژ رسانی می‌کند تا همیشه آن را در حالت بهینه نگه دارد.

 

روشن کردن سیستم صوتی خودرو

بعد از چک کردن همه اتصالات، سر منفی و مثبت باتری را دوباره وصل کنید. به محض اینکه همه چیز روشن شد، سیستم صوتی جدید شما بر اساس رضایت شما کار خواهد کرد، رادیو و همه قاب‌های شل را سر جای خود قرار دهید. از سیستم صوتی با صدای جدید و قدرتمندتر ماشین خود لذت ببرید!


» نظر